Friday, March 13, 2009

Adakah ana begitu?

Menunggu waktu ke kelas yang akan bermula pada pukul 3 petang; ana duduk bersendirian di Pusat Islam sambil memikirkan perkara yang telah ana lakukan pada hari ini. Tidak lama kemudian, masuk seorang perempuan dalam lingkungan separuh abad, lalu menyapa ana dan seterusnya kami berbual seketika:

Assalamualaikum

Waalaikumussalam

(Kami saling membalas senyuman)

Eh, adik ada jual ayam lagi ke?

Maafla kak, kumpulan kami jual puyuh itu pun dah habis kami harvest. Kalau ayam saya kene tanya kumpulan lain.Setahu saya, semua ayam dah kene harvest, tak tahulah kalau ada kumpulan yang tak habis lagi.

Oo..tadi akak ada tanya kat situ, tapi dia jual ayam hidup.Akak tak nak ayam hidup, nak ayam proses, sebab takde sape nak sembelih kat rumah.Akak ingat nak ayam sebelum pukul 5 hari ini, boleh ke?

Macam ni kak, sebenarnya hari ini kami ada kelas dari pukul 3 sampai pukul 5 jadi rasanya macam tak sempat untuk diorang harvest petang ni. Em akak ni, akak _____ kan?

Aah...

Kalau macam tu, akak bagi saya no akak.nanti saya tanya coursemate saya kalau-kalau ada lagi kumpulan yang masih ada ayam lagi atau yang frozenkan ayam ke..

Hmm macam kumpulan yang lepas diorang ada frozenkan ayam

Ooo..nanti saya cuba tanyakanlah ye

Setelah mendapatkan nombor telefon, saya bertanya:

Akak cleaner kat sini ye?

Aah...

Ni dik, pintu ni selalu tak bertutup, banyak kucing kat sini dik. Kadang-kadang dia berak, kencing. Dekat belakang almari tu dia selalu menyorok, susah nak keluarkan. kena minta tolong orang.Ada 5 ekor hari tu.Ingat nanti nak tampal pesan suruh tutup pintu.

Iyalah..nanti minta AJK buatkan notis, pastu tampal

Ari tu dia berak kat sini dan kat depan tu. kalau najis nampak tidak mengapalah juga tapi air kencing dia susah jugak nak bersihkan sebab tak nampak.Orang sembahyang berdosa kalau kotor.

Tidak sempat bertanya lanjut..wanita itu berkata dengan wajah sugul

Kalau kucing-kucing tu lama terkurung kat sini sebab dah masuk dulu pastu baru nak tutup pintu, nanti anak-anak dia kat luar tu mati, takde sape nak susukan

Ana tersentak mendengar ayat terakhirnya seraya tertunduk.Hatiku berkata 'Adakah ana begitu?' Mendongak kembali, wanita itu sedang menunaikan solat.Ana keluar dari Pusat Islam dan terus menuju ke Dewan Kuliah Utama...

*Inilah realitinya...Oleh itu set mentaliti kita sebaiknya. Setiap peraturan yang ditetapkan pasti ada kebaikannya sebagai contoh 'TOLONG PASTIKAN PINTU INI SENTIASA TERTUTUP' apatah lagi jika peraturan itu dari Allah S.W.T. melalui kalam-Nya Al-Quranul karim.

*Adakah kita mampu memikirkan kebaikan bagi setiap makhluk yang kita anggap menyusahkan kita?

*Semoga ia mampu menjadi peringatan buat diri ana sendiri mahupun yang lain

Followers

About Me

My photo
Saya seorang guru yang sangat meminati bidang perikanan dan sukakan laut.