Monday, June 22, 2009

Buat muslimah, sang dhuat yang masih single

Buat muslimah, sang dhuat yang masih single khususnya,

Sekadar ingin bercerita, buat renungan bersama moga kita dapat pengajaran dari 'perbualan' di bawah dan membuang sisa-sisa karat jahiliyyah yang masih tersisa insyaAllah:

Dikala ukhti A menaip dashboard dan mencari info-info semasa tentang perkembangan dunia islam, perasaan aneh kuat mencengkam dan tiba-tiba hati berdetik....:

Ya Allah,aku teringat padanya
(bayangan wajah seorang lelaki ajnabi menerjah masuk ke dalam mindanya)

Ukhti A resah...dia tahu saat hal ini berlaku, dia sedang diuji oleh-Nya
Lalu akal mula berputar, hati memberi persoalan;

Siapa dia?'orang dulu'kah? 'orang sekarang'kah?

Jawab sang hati

Dia orang yang soleh, baik, berdedikasi,berkepimpinan,aku kenal siapa dirinya, keluarganya .Bukan seperti 'orang dulu' tidak mengamalkan cara hidup islam, walau menepati ciri-ciri pilihan wanita kini. Dia sama sekali tidak sama seperti 'orang dulu' dan aku sangat pasti hidupnya juga untuk memperjuangkan Islam, sama seperti diriku..sangat mengagumkan.

Hati bertanya lagi;

Jadi yang sekarang sangat menepati ciri-ciri zauj pilihanmu?

Hati menjawab lagi;

Mungkin...jika Allah mentakdirkan...bukankah lelaki yang baik untuk perempuan yang baik?

Hati memberi penjelasan;

Jadi apa yang kau lakukan sekarang dilakukan oleh perempuan-perempuan yang baik?

Hati tertanya-tanya seraya mengasak dengan pelbagai persoalan;

Maksud kau?

Hati terus bertanya lagi;

Apakah yang sedang kau lakukan sekarang?
Tidak kira siapa atau apakah sifat mereka, adakah antara mereka suamimu untuk kau ingati? Bukankan Allah sedang melihat-Mu?Tidakkah kau patut malu dengan perbuatan ini?

ASTAGHFIRULLAHAL'AZIM...

Ukhti A berasa sangat kesal, ingatan itu membuatkan dirinya terlalai seketika...mungkin itu tidaklah menjadi dosa,namun jika ingatan yang berterusan membuatkan ia tidak keruan, tidak dapat menumpukan perhatian dan sebagainya maka mungkin kita patut sedar yang SYAITAN SANGAT BIJAK MEMAINKAN PERANANNYA.

Seorang sahabatnya telah berpesan untuk melarikan diri- dari fikiran-fikiran seperti ini maka kita hendaklah sentiasa menyibukkan diri dengan perkara-perkara yang berfaedah melalui penulisan, penambahan mushakafah dan sebagainya. InsyaAllah tak sempat nak ingat atau nak buat perkara-perkara jahiliyyah seperti di atas atau yang lainnya dan yang paling penting untuk kita sentiasa menjaga hati. Ingat lagu Tombo Ati?.Antara cara untuk menjaga hati adalah...1)Berpuasa 2)Baca Al-Quran dan maknanya 3)Berzikir pada malam hari 4)Qiamullail 5)Berkumpul dengan orang-orang soleh. Wallahualam.

Followers

About Me

My photo
Saya seorang guru yang sangat meminati bidang perikanan dan sukakan laut.