Wednesday, August 11, 2010

What do u want me to do for u?-reply

Saya terkenang kenangan kami, on the way balik dari Kuala Penyu ke KK, Sabah. Hidayah, x-wakil dari Sarawak bertanya satu soalan kepada kami.

"Apa yang antunna mahu ana lakukan ketika antunna sedang marah atau sedih?"


Semua yang berada dalam kereta berasa kagum dengan soalan itu. hati terdetik~ soalan yang berbaur taaruf dalaman neyh.

" Belikan saya aiskrim!"

" Saya suka cuci tandas kalau time marah. Sebab bila tandas jadi bersih, hati yang marah tadi pun turut gembira kerana puas."

" Saya akan tidur.. Jadi saya nak awak tolong diam untuk saya, just stay at the corner, and look after me. If you see there is no contorted forehead, then u can get near me, and ask me what happen" ~ini permintaan anak puteri raja..

" I am definitely don't want anyone to get near me at that very moment"

~Okey ini semua jawapan saya sendiri. Because, obviously, I can't remember what everyone was saying that time.. Kena balik sabah dulu baru leh ingat.. haha.. nampak view and then memories will come back I guess.. (alasan!)

Apa yang akan saya buat jika ada sahabat yang sedang dalam bad mood. What do you want me to do?

Apa yang saya ingat saya berkata balik pada ukhti Hidayah tersayang, kalau ana jawab, nti akan buat untuk ana?

" Ana tak leh janji tapi ana kena cuba untuk penuhi, sebab dah jadi hak nti untuk terima." Ujar Hidayah.

Monolog lagi saya selepas itu, bukan hanya sekadar soalan apakah akan saya lakukan, tapi adakah saya akan lakukan, sebab soalan seperti ini bukan hanya satu soalan saja2 tapi ada pengajaran di situ.

Tiba2 rasa takut untuk bertanya soalan seperti ini. Sebab belum tentu saya mampu melakukannya. Jika saya akan bertanya soalan ini, cepat2 lah ambil kesempatan ya ukhti2.. sebab inshaAllah, saya akan cuba tunaikan.

SALAM ALAYK

Jauh mengembara ke blog2...
Baru sekarang dapat menyinggah...
Afwan ketheera

Anti tau sesuatu?
tak sangka anti ingat satu-satu...uhh...

tapi antara pelajaran yang ana dapat dalam jaulah itu adalah..

1) Kuat semangat
Waktu kita kutip tuntul-tuntul di tepi pantai tu,(ana mmg xpna jumpa tuntul sebelum ni) hujan semakin lebat dan ana semakin kesejukan dan bersin2 sudaaa...sangat mengharapkan ada seseorang dari kita yang ramai2 tu akan kata 'dah la tu, ,meh kita balik' tapi ada seseorang kata.. cepat-cepat kita penuhkan lagi satu baldi ni...tuntul ni tengah banyak sekarang.. menguji kesabaran betul...(tapi walaupun hampir demam tersenyum2 bila tuntul2 tu dah jadi masak kicap.hehe)

2)Sabar
Sewaktu kita berdua kutip kat tepi pantai (hujung dunia) - yang anti kata makin jauh makin banyak. Ana termarah anti waktu anti tanya sesuatu yang anti expect ana buat...tapi...ana rasa sehingga harini ana tak minta maaf lagi...maafkan ana sangat2..ana tak bermaksud untuk buat anti pucat lesi dan tercampak tuntul yang ada pada gumpalan hujung baju anti...arghh bersalahnya..tapi anti rileks je pastu kan?

3)Ukhuwwah itu macam rantai
waktu ana sibuk record video dan amik gamba...ade sesuatu menarik perhatian ana...iaitu rantai besi yang mengikat jambatan bergerak tu dengan penghujungnya..ia nampak sangat kukuh dan kuat...walau bergerak.masa ana amik gambar ada seorang sis kata ' rantai ukhuwwah'...macam tu jugak masa kita xde keje menarik boat ramai2...perasaan itu berantai-rantai...hihi (malu kot tarik boat tu)

4)Melihat ujian sebagai tnda Allah sayang
liqo atas jeti depan pulau tiga buat ana rindu pada bintulu...tapi bila teringat kesusahan kak amal ketika itu.. perasaan tu tenang kembali..semacam terbit rasa syukur dikurniakan akhawat yang x jemu2 berada di sisi...bagi support sentiasa dari segala aspek, berkongsi segala rasa especially kakak2 (indirectly mengajar utk share semua benda yg kadang2 susah nak terlontar nih) dan walaupun anti kata ana ni wakil sarawak..seriusly ana sentiasa rasa bukanlah wakil tapi ana rasa SATU...satu rasa...syahdu rasanya

p/s fikiran berjalan2 semula menghayati perasaan ketika itu., banyak lagi rasanya..apapun..jzkk fhana..cynafitra.blogspot.com makin menarik.teruskan langkah...walau dimana berada... (xkisahlah d bumi yang banyak kurma atau tuntul...hehe)
salam perjuangan!



Followers

About Me

My photo
Saya seorang guru yang sangat meminati bidang perikanan dan sukakan laut.